Jaarverslag 2017 Barcommissie

 

Samenstelling Barcommissie 2017

 

Duo-voorzitterschap

Marina Spelbrink & Michelle Dicke

 

Secretaris

Michelle Dicke

 

Penningmeester

Ad van den Berg

 

HACCP

Astrid van Selm

 

Werkgroep Evenementen

Jennifer Meijer, Miranda Gabriel, Remco Heuver, Ronnie Zeelenberg & Sanne Lubbers

 

Werkgroep Indeling Roosters en Barbeztting

Joyce Putman & Marina Spelbrink

 

Technische Zaken en Inkoop

Alex Wicklert

 

Werkgroep ICT

Remco Heuver & Richard Dekker

 

De belangrijkste taken van de Barcommissie zijn:

  • De Barcommissie is belast met het beheer en exploitatie van de bar, de planning, coördinatie en organisatie van bardiensten;

  • De Barcommissie ziet toe op de uitvoering van de bepalingen op het gebied van sociale hygiëne zoals vastgelegd in het bestuursreglement “Alcoholverstrekking”;

  • Daarnaast coördineert en regelt de Barcommissie de inkoop, in samenspraak met onze kantinebeheersters (Helma Brons & Marian Benningshof) en het mede organiseren van evenementen en toernooien;

  • Er op toezien dat leden die bardienst draaien in het bezit zijn van het IVA certificaat;

  • De Barcommissie is verantwoording verschuldigd aan het bestuur.

Terugblik 2017

  • Bijna dezelfde samenstelling. Dit jaar heeft alleen Remco Heuver aangegeven te gaan stoppen, dus we gaan in bijna dezelfde samenstelling door in 2018. In totaal zitten er dan 12 personen in de Barcommissie, draaien wij gemiddeld 15 bar- of keukendiensten per jaar per persoon en vergaderen wij circa 6 keer per jaar.

     

  • Voorzitter. Sinds begin 2016 wordt het voorzitterschap ingevuld in de vorm van een duo rol door Marina Spelbrink en Michelle Dicke. Dit werkt tot nu toe prima en er zijn vooralsnog dan ook geen plannen dat 1 persoon deze rol op zich gaat nemen.

     

  • IVA certificaten. Vanuit de drank en horeca wetgeving zijn alle leden die een bardienst draaien verplicht in het bezit te zijn van het IVA certificaat (Instructie Verantwoord Alcohol schenken). De meeste (nieuwe) leden hebben inmiddels het IVA certificaat al behaald.

     

  • Wist-u-datjes barstatistieken
    - wist u dat u er 7.590 x is gepind en dat dit meer dan 40% van de omzet is?

    - wist u dat Mars de meest verkochte candybar is en de smaak paprika het meest populair onder de chips?

    - wist u dat een tapje (bier), gewone koffie en thee nog steeds de top-3 qua drankjes zijn?

    - wist u dat we al 1.280 alcoholvrije biertjes (Heineken 0%) hebben verkocht sinds juni 2017?

    - wist u dat er heel veel meer groene ice-tea dan gewone ice-tea wordt gedronken?

    - wist u dat de oranje AA en droge witte wijn de toppers zijn onder de sportdranken en wijnen?

    - wist u dat we ruim 1.685 tosti’s hebben geroosterd?

    - En wist u dat het Bierfest openingsfeest op 1 april een groot succes was?

     

  • Wist-u-datjes roosters
    - wist u dat we in totaal 589 bar- en keukendiensten hebben gedraaid in 2017?
    - wist u dat daarvan 132 diensten gedraaid zijn door de BC zelf?
    - wist u dat 80 leden hun bardienst hebben afgekocht?
    - wist u dat er 3 afkopers stoppen in 2018?
    - wist u dat we nog steeds 10 afkopers op de lijst hebben staan?
    - En wist u dat u altijd naar
    barrooster@ltvbleiswijk.nl kunt mailen als u ook afkoper wilt worden of een extra bar- of keukendienst wilt draaien?

     

  • Uw bar- en/of keukendienst. Wij bedanken u voor uw inzet tijdens uw bar of keukendienst. Afgelopen jaar heeft bijna iedereen aan zijn plicht gehoor gegeven op een enkeling na, die is hierop aangesproken en heeft een boete gekregen. Voor alle duidelijkheid vermelden wij hier nog even dat ieder lid actief of inactief die per 1 april van het nieuwe seizoen 18 jaar is en nog geen 65 jaar verplicht is twee bar- of keukendiensten te draaien bij LTV Bleiswijk. Mogelijk hoeft u maar één dienst te draaien echter door de verruimde openingstijden en minder aantal leden bestaat de mogelijkheid dat u 2 diensten moet gaan draaien. Leden met bardienstplicht dienen ook het IVA certificaat te hebben behaald.

     

  • Aandachtspunt voor iedereen. Wij ervaren dat er veel bezoekers van het park vergeten hun glazen mee terug te nemen en sigaretten en ander afval in te asbak/vuilnisbak te doen. Helpt u alstublieft mee om het park, terras en clubhuis opgeruimd te houden? Ziet u lege glazen of afval? Dan zou het fijn zijn als u ze naar de bar brengt en afval in de vuilnisbakken gooit. Wij doen onze uiterste best om een goede barindeling in te maken maar soms is hulp gewenst en even nodig.

     

Jaarlijks gaan wij met de barcommissie op stap, het zogenoemde bar-uitje, met behulp van de fooienpot (tipgevers bedankt). Het verslag, inclusief paar mooie kiekjes, kun je lezen op de LTV Bleiswijk website onder de button ‘bar’. Het is geschreven door de Barbengel (de persoon in de BC die net dat stapje extra heeft gezet) van 2017: Marina Spelbrink.

 

Ook komend seizoen hopen wij weer op gezellige dagen en avonden met enthousiaste leden die vol plezier hun bardienst draaien!

 

Namens de gehele Barcommissie

Marina Spelbrink & Michelle Dicke

barcommissie@ltvbleiswijk.nl